Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Tecken som stöd

Barn som har svårigheter med sin tal- och språkutveckling kan få stor hjälp att komma igång med sitt tal och språk via tecken som stöd. Tecken som stöd ger barnet fler sätt att kommunicera och kan även hjälpa barnet att bättre förstå talat språk.Tecken som stöd kan även kallas TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation).

Vad är tecken som stöd?

Tecken som stöd är ett strukturerat sätt att använda det naturliga kroppsspråket. När man använder tecken som stöd talar man som vanligt och förtydligar det man säger genom att teckna de viktigaste orden i en mening. Man kan likna tecken vid understrykningar i en skriven text. Tecknen görs med händerna och ger barnet en konkret och synlig koppling till det talade ordet. Tecknen görs samtidigt som ordet uttalas.

Varför är det bra att använda tecken som stöd?

Ett barn som är sent i sin tal- och språkutveckling kan behöva öva på språket på en lättare och tydligare nivå. Tecknen blir som en bro mellan att tyst iaktta och att kunna kommunicera och få ett levande språk. Tecken används både för att hjälpa barnet att förstå och att kunna uttrycka sig.

Att använda tecken som stöd för språkstimulans har många fördelar

  • Tecken och tal ger dubbel information: syn + hörsel. Intrycken förstärker varandra.
  • Det är motoriskt enklare för barnet att utföra handrörelser än att tala.
  • Tecken ökar koncentrationen och kan hållas kvar längre än talade ord. 
  • Tecken är konkreta och tydliga, vilket ökar barnets förståelse.
  • Genom att använda tecken sänker den vuxne automatiskt hastigheten i sitt eget tal, vilket gör det lättare för barnet att uppfatta orden. 
  • Tecken kan göra det lättare för barnet att lära sig ord, så att det själv kan bygga upp sitt ordförråd och börja uttrycka sig. 
  • Tecken gör språkets struktur tydligare för barnet, så att det snabbare kan förstå hur språket är uppbyggt - en förutsättning för att kunna tala.

 Det viktigaste är inte att göra tecknen helt rätt utan att våga prova att använda tecken.

Att lära sig tecken som stöd

När du vill lära dig tecken som stöd kan det vara bra att börja i liten skala för att sedan utöka antalet tecken i vardagen utifrån barnets intressen och behov. Börja med att fokusera på att själv lära dig tecken och använda dem i vardagen. Förvänta dig inte att barnet ska börja teckna med en gång, det kan ta tid.

Tecken fyller en viktig funktion för språkutvecklingen även om barnet inte tecknar själv. För att barnet ska kunna teckna måste du ha tecknat för barnet först, på samma sätt som du pratar med ditt barn långt innan barnet själv kan prata. Det är bra om så många som möjligt i barnets omgivning använder tecken. Ju mer barnet ser tecken runt sig desto snabbare kan barnet själv ta till sig tecken.

Såhär kan du komma igång med tecken som stöd

  • Du kan börja med att skriva ner ord som är viktiga för barnet och som barnet kan ha svårt att uttrycka. Det vanligaste är att börja med att lära sig några substantiv (namn på saker), t ex djur, fordon, kläder, mat.
  • Välj ut ett tiotal ord från din lista som du vill lära dig teckna. Du lär dig lättast nya tecken genom olika appar och hemsidor, som du hittar här i högermenyn. Du kan också låna datorprogrammet Teckenhatten, som finns på de flesta bibliotek.
  • När du har lärt dig några tecken är det dags att börja använda dem i vardagen. Tänk ut situationer i er vardag där tecken skulle kunna användas, exempelvis vid måltider, sagoläsning, påklädning eller under gemensam lek. Välj en av dessa situationer till att börja med och sätt igång. Du kan till exempel vid matsituationen fråga barnet ”Vill du ha vatten eller mjölk?” och teckna orden ”vatten” och ”mjölk”.
  • Utöka användningen av tecken i vardagen i er egen takt. 

Filmtips

Teckna språkutvecklande - film på Youtube av logopeden Josefin Hansson (ca 7 min)

Webbaserad teckenutbildning från hälsa och habilitering i Uppsala - Utbildning i tecken som stöd via bland annat informationsfilmer

Boktips

Böckerna om Babblarna
(Anneli Tisell)

Böckerna om Olle och Mia
(Iréne Johansson, Anneli Tisell och Johan Reich)

Böckerna om Ajja & Bajja
(Elvira Ashby och Karin Holmström)

Böckerna om Pino
(Kenneth Andersson, Eva Pils och Agneta Norelid)

Böckerna om Ella

Böckerna "Nu ska vi prata"
(Embla Sue Panova, Jessika Linde och Lina Sandquist)

Lilla boken om tecken 
(Anneli Tisell)

Tecken - Ett verktyg för ökad kommunikation
(Signe Tonér) 

Böckerna finns att låna på de flesta bibliotek - fråga efter äppelhyllan!


Senast uppdaterad: 2019-01-25 15:55