Organisation
SÄS sjukhusledning styr sjukhuset på uppdrag av den politiska styrelsen. Staberna stöttar ledningen och verksamhetsområden i det administrativa arbetet. Verksamhetsområden och övrig verksamhet ansvarar för att patienterna ska få en trygg och säker vård.
Det är sjukhusets styrelse som kommer överens om uppdrag med den operativa hälso- och sjukvårdsnämnden för ett eller två år.
Sjukhusstyrelsens ledamöter och ersättare utses av regionfullmäktige. Den har till uppgift att leda verksamheten och se till att den bedrivs på ett effektivt och ändamålsenligt sätt enligt uppdrag från nämnden och enligt ägarens mål och intentioner. Uppdrag och ansvar regleras i ”reglemente för styrelsen för Södra Älvsborg”, som är fastställt av regionfullmäktige.
Styrelsen består av nio ledamöter och fem ersättare. De väljs för fyraårsperioder. Styrelsen har sammanträden ett tiotal gånger per år. Mötena planeras av styrelsens presidium som består av ordförande och vice ordförande. Ordföranden fastställer föredragningslistan och leder styrelsens möten.
Kommande möten, protokoll och handlingar
Politik i Västra Götalandsregionen
Kontakt
E-post sas@vgregion.se
SÄS sjukhusledning består av sjukhusdirektör, stabschefer, chefläkare, chefssjuksköterska, chefsekreterare och samtliga verksamhetschefer.
Sjukhusdirektör
Boubou Hallberg
Produktionchef
Joakim Höstner
Ekonomichef
Torben Pihl
FoUI-chef
Marie Rusner
HR-chef
Anders Poutiainen
Administrativ chef
Henrik Hermansson
Kommunikationschef
Camilla Silvesjö
Chefläkare
Jerker Nilson
Chefsjuksköterska
Karin Scharl
E-post, chefläkare
sas.cheflakare@vgregion.se
Ekonomi och uppföljning
Staben ansvarar för Södra Älvsborgs Sjukhus ekonomi och verksamhetsuppföljning samt stödjer SÄS verksamheter i planering, styrning och uppföljning av ekonomi och produktion. Staben ansvarar även för ekonomisk planering, redovisning, investeringar och kalkylering, men också för lokal- och servicefrågor.
Forskning utbildning och innovation
Staben stöttar sjukhuset i det evidensbaserade arbetet, stöttar och underlättar forskning samtidigt som de tar ansvar för framtidens medarbetare och läkare under utbildningstjänst.
HR och kommunikation
Staben bidrar till att SÄS är en bra arbetsplats som ger personalen möjlighet till utveckling, god arbetsmiljö och delaktighet. Staben ger i partnerskap med chefer specialistkunskap och service vid rekrytering, kompetensutveckling, lönebildning, hälsa och arbetsmiljö. Funktionen HR-direkt ger service till chefer och medarbetare i alla slags personalfrågor. Staben ansvarar också för miljö- och hållbarhetsfrågor.
Staben ansvarar också för sjukhusets interna och externa kommunikation samt konferensservice. Några exempel är fotografering, grafisk produktion, sociala medier, webbplatser, filmproduktion, webbsändningar, hantering av mediafrågor, bokning av konferenslokaler, kommunikationskampanjer, utställningar.
Hållbarhet kansli och säkerhet
Hållbarhet kansli och säkerhet tillgodoser sjukhuset med flera övergripande funktioner som är viktiga för att leda, styra och utveckla sjukhuset. Staben ansvarar för bland annat arkiv, diarium, digitalisering, hållbarhet, informationssäkerhet, säkerhetsfrågor och vårdadministration
Kvalitet och tillgänglighet
Några områden som staben arbetar med: hälsofrämjande sjukhus, kvalitet, förbättringskunskap och analys, valfrihetsvård och tillgänglighet, produktionsplanering, logistik och flödesutveckling, processutveckling, omvårdnadsutveckling, utveckling av sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, patientsäkerhet.