Organisation
SÄS sjukhusledning styr sjukhuset på uppdrag av den politiska styrelsen. Staberna stöttar ledningen och verksamhetsområden i det administrativa arbetet. Verksamhetsområden och övrig verksamhet ansvarar för att patienterna ska få en trygg och säker vård.
Styrelsen för Södra Älvsborgs sjukhus utses av regionfullmäktige. Innevarande mandatperiod sträcker sig till och med 31 december 2022. Styrelsen består av nio ledamöter och fem ersättare.
Sjukhusstyrelsens uppgifter regleras i det av regionfullmäktige antagna reglementet, som är det dokument där politiken anger styrelsens ansvar. Styrelsen tecknar en vårdöverenskommelse med södra hälso- och sjukvårdsnämnden om vilken vård som ska ges vid sjukhuset.
Kommande möten, protokoll och handlingar
Politik i Västra Götalandsregionen
Kontakt
E-post sas@vgregion.se
SÄS sjukhusledning består av sjukhusdirektör, stabschefer, chefläkare, chefssjuksköterska, chefsekreterare och samtliga verksamhetschefer.
Sjukhusdirektör
Boubou Hallberg
Produktionschef
Joakim Höstner
Ekonomichef
Torben Pihl
Utvecklingschef
Karin Looström Muth
FoUUI-chef
Marie Rusner
HR-chef
Anders Poutiainen
Administrativ chef
Henrik Hermansson
Kommunikationschef
Urban Wigert
Chefläkare
Sara Degerman Carlsson
Jerker Nilson
Chefsjuksköterska
Karin Scharl
E-post, chefläkare
sas.cheflakare@vgregion.se
Ekonomistab
Ekonomistaben ansvarar för sjukhusets ekonomi och verksamhetsuppföljning. Controllerfunktionen stödjer sjukhusets verksamhet i planering, styrning och uppföljning av ekonomi och produktion. Ekonomifunktionen ansvarar för ekonomisk planering, redovisning, intern kontroll och utvecklingsarbete. Ekonomistaben ansvarar också för lokal- och säkerhetsfrågor.
FoUUI-stab
FOUUI-staben stöttar sjukhuset i det evidensbaserade arbetet, stöttar och underlättar forskning samtidigt som de tar ansvar för framtidens medarbetare och läkare under utbildningstjänst.
HR-stab
HR-staben bidrar till att SÄS är en bra arbetsplats som ger personalen möjlighet till utveckling, god arbetsmiljö och delaktighet. HR-staben ger i partnerskap med chefer specialistkunskap och service vid rekrytering, kompetensutveckling, lönebildning, hälsa och arbetsmiljö. HR-direkt ger service till chefer och medarbetare i alla slags personalfrågor. HR-staben ansvarar också för miljö- och hållbarhetsfrågor.
Kansli- och försörjningsstab
Kansli- och försörjningsstaben tillgodoser sjukhuset med flera övergripande funktioner som är viktiga för att leda, styra och utveckla sjukhuset. De ansvarar för bland annat arkiv, diarium, IT-säkerhet, lokalförsörjning och säkerhetsfrågor.
Kommunikationsstab
Kommunikationsstaben ansvarar för sjukhusets interna och externa kommunikation och konferensservice. Några exempel är fotografering, grafisk produktion, sociala medier, filmproduktion, webbsändningar, hantering av mediafrågor, bokning av konferenslokaler, kommunikationskampanjer, utställningar, informationssökning och litteratur för kompetensutveckling
Utvecklingsstab
Några områden som utvecklingsstaben arbetar med: hälsofrämjande sjukhus, kvalitet, förbättringskunskap och analys, valfrihetsvård och tillgänglighet, produktionsplanering, logistik och flödesutveckling, processutveckling, omvårdnadsutveckling, utveckling av sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen, patientsäkerhet.