Barn 3-4 år
Barnen börjar nu komma på att de kan påverka sin omgivning med sitt språk och blir bättre på att uttrycka sina önskemål och tankar. Meningarna blir längre och mer och mer korrekta och orden ”mitt” och ”min” dyker upp i språket och används flitigt.
Barnen blir mer pratsamma och kan ställa många frågor. Nu finns omkring 1000-1500 ord i det aktiva ordförrådet. Barnen börjar kunna prata om tid (exempelvis idag och imorgon), antal (”jag har fyra bilar”), samt färger och former ("en gul fyrkant"). Fantasi- och rollekar tillsammans med andra barn börjar utvecklas. Barnen börjar nu omnämna sig själva som "jag".
Det är fortfarande många ljud som kan saknas i barnens tal och som utvecklas senare. Det är till exempel vanligt att barnen har svårt med ljuden "k" och "g" och kanske säger "tom" i stället för "kom" och "tåd" i stället för "tåg". Andra ljud som fortfarande kan vara svåra är: f, s, l, r, tje och sje. För många barn kommer ljuden att utvecklas av sig själva när de språkliga förmågorna och barnets motorik är mogna för det. Uttal tränas sällan före fyra års ålder.
Rådfråga din BHV-sjuksköterska om ditt barn:
- inte pratar i flerordsmeningar
- är mycket svårförståelig även för familjen
- kan ha svårt att förstå instruktioner
- har svårt att samspela med jämnåriga barn
- stammar