Sjuksköterska med särskilt hygienansvar

Sjuksköterska med särskilt hygienansvar utses av enhetschef eller medicinskt ansvarig sköterska (MAS). Det bör alltid finnas minst två sjuksköterskor i varje kommun/kommundel.

Sjuksköterskans roll och ansvar

Det är viktigt att sjuksköterskan har ett intresse av vårdhygieniska frågor. Ansvaret bör därför vara personbundet. Alla sjuksköterskor med särskilt hygienansvar ska ha en grundläggande kunskap i vårdhygien. För att detta ska fungera är det viktigt att prioriterad tid avsätts för utbildning/information och arbete med hygienfrågor. Sjuksköterskan måste ha mandat från sin arbetsgivare.
 
Uppgift:

  • Att vara Vårdhygiens kontaktperson (förlängda arm) i sin kommun/kommundel.
  • Bilda nätverk inom kommunens vård och omsorg för att få en samsyn i vissa hygienfrågor.
  • Kunna driva vårdhygieniska frågor i sin kommun/kommundel.
  • Att svara för information och utbildning i vårdhygieniska frågor till övrig personal i sin kommun/kommundel.
  • Informera nyanställd legitimerad personal om basala hygienrutiner och klädregler. 
  • Påtala brister i hygienen för vårdpersonal och att i samråd med enhetschef och hygienombud föreslå åtgärder.
  • Att regelbundet ha träffar med sina lokala hygienombud på varje enhet/avdelning, t ex 1-2 ggr/termin och att skapa möjlighet för vårdhygiens representant att träffa dessa 1 gång/kommun och år.
  • Vara uppdaterad om vilka lokala anvisningar och avsnitt i Vårdhandboken som kan vara till hjälp.

Webbutbildning för sjuksköterskor med särskilt hygienansvar

Utbildning i vårdhygien för sjuksköterskor med särskilt hygienansvar

Checklista

Checklista för hygien - kommun (pdf)