Inför ditt sjukhusbesök
Kartor över sjukhusområdena i Borås och Skene med information om parkeringsplatser, nummer på ingångar/entréer samt matställen och övrig service.
För att underlätta för dig som besökare på SÄS Borås och SÄS Skene att hitta rätt finns skyltar inne på sjukhuset.
Så här fungerar skyltningen på sjukhuset
Öppettider SÄS receptioner
SÄS Borås
- Huvuddentré kl. 07 - 16
- Psykiatrins kvarter kl. 07.45-15.45
- Rehabhuset är just nu obemannat, incheckningskiosk finns
SÄS Skene
- Huvudentré Skene kl. 07.00 - 15.30
Lånerullstolar
Lånerullstolar finns i i samtliga entréer samt i ingång 5 (psykiatrins kvarter).
Incheckning i huvudentrén
Om du ska till till följande mottagningar; provtagning, ögonmottagning eller klinisk fysiologi så ska du checka in i kassan i huvudéntren.
Ska du till övriga mottagningar ska du i första hand checka in med sin mobil eller använda sig av incheckningskioskerna som finns huvudentrén, psykiatrins kvarter samt i rehabentrén.
Självincheckning
Du som har en bokad tid kan checka in och betala ditt besök via din mobiltelefon.
Logga in på vgregion.se/checkin
Information om hur du checkar in ditt besök själv
Om jag inte checkar in
Om du inte checkar in i kassa, kiosk eller via självincheckning kommer du få en faktura på beloppet för ditt besök hemskickad till sig.
I Tillgänglighetsdatabasen (TD) finns information om den fysiska tillgängligheten i sjukhusets lokaler. Det utgår ifrån fem olika områden; svårt att höra, svårt att se, svårt att röra sig, svårt att tåla vissa ämnen, svårt att bearbeta, tolka och förmedla information.
Sök efter din avdelning eller mottagning i TD
- Kallelse
- Fotolegitimation
- Eventuell medicinlista
- Högkostnads- eller frikort
- Ifylld hälsodeklaration om du fick en sådan med kallelsen
Med ett rök- och alkoholuppehåll i samband med operationen ökar dina förutsättningar för ett lyckat operationsresultat.
Alkohol- och rökstopp inför operation
Råd om hur föräldrar och barn kan förbereda sig inför undersökningar och behandlingar.
Förbereda barn för besök i vården på 1177.se
En sjukresa är en resa mellan ditt hem där du är folkbokförd och en vårdgivare till exempel en läkare, sjukgymnast eller tandläkare. Sjukresa ska i första hand göras med kollektivtrafik.
När du ska resa hem från vårdavdelningen hjälper personalen dig med att beställa lämplig transport. Du kan också beställa resan själv men tänk på att det finns vissa regler, till exempel att resan måste beställas minst en dag i förväg om din vistelse på sjukhuset var planerad och inte akut.
Om sjukresor i Västra Götalandsregionen
Det finns flera olika patientavgifter. För besök och behandlingar på dagtid gäller högkostnadsskydd. All sjukvård för barn och ungdomar upp till 20 år är gratis, med undantag av hälsovård, vissa vacciner och vissa intyg. Vi ser helst att du betalar med betalkort.
Avgift när man ligger inne på vårdavdelning
När man är inlagd på sjukhus betalar man en avgift per dygn, som betalas i efterskott genom att sjukhuset skickar hem en räkning på post. Också för inneliggande vård finns regler om högkostnadsskydd.
Avgift vid besök på mottagningar
Patientavgiften kan betalas kontant, med betalkort eller via faktura. Vi uppskattar betalning med kort framför sedlar, bland annat av säkerhetsskäl för personalen i kassorna.
Avgift när ambulanspersonal utför vårdinsats på plats
En patientavgift tas ut då ambulanspersonal utför vårdinsats på plats. Avgift tas inte ut för patient som av ambulanspersonal aktivt hänvisas till vårdinrättning. Patientavgift tas inte heller ut när annat vårdteam i direktanslutning tar över vårdansvaret, t.ex. mobil närsjukvård.
Patientavgifter och högkostnadsskydd för sjukvård i Västra Götalandsregionen
Faktura frågor
Har du frågor om sista betaldag eller önskar kvitto för betald faktura, kontakta regionens fakturaservice.
VGRS fakturaservice
Öppettider Måndag-fredag, klockan 09.00-12.00
Telefonnummer 010-441 04 00
E-post samlingsfakturaenheten@vgregion.se
Har du frågor som gäller vad du debiterats för, kontakta den avdelning eller mottagning du besökt.
Kontaktuppgifter till vården
Tolk, andra språk och teckenspråk
Meddela oss i god tid om du behöver hjälp med tolkning. Kontakta i så fall den avdelning eller mottagning du ska till, enligt uppgifter på kallelsen. På webbplatsen 1177.se kan du läsa mer om rätten till tolk vid ditt besök eller din vistelse på sjukhuset.
Tolkning till mitt språk 1177.se
Mer information om tolk och information på andra språk
Ett digitalt vårdmöte fungerar precis som ett vanligt besök, med skillnaden att du inte behöver åka till mottagningen för att träffa din vårdgivare, utan kan göra det via ett videosamtal på din mobil, surfplatta eller dator.
På många av våra mottagningar finns också möjlighet att göra sitt vårdmöte digitalt, via ett videomöte.
Digital kallelse till vården via 1177.se
Du kan välja att få information från sjukvården digitalt i första hand. Då kommer meddelanden från sjukvården via 1177.se, när det är möjligt. Du får då en notis via e-post eller sms när det finns ett meddelande till dig och för att läsa det loggar du in på 1177.se.
Godkänn aviseringar och välj att få din information digitalt i första hand
Påminnelse via SMS
Hjälp oss att hjälpa dig att komma ihåg ditt besök hos oss! Anslut dig till vår tjänst för sms-påminnelse.
Om du vårdats på sjukhus eller annan vårdinrättning utomlands de senaste 12 månaderna är det viktigt att du informerar oss om detta. Kontakta den avdelning eller mottagning dit du är kallad.
Kontaktuppgifter till vården
Ta inte med större penningsummor, kreditkort eller värdefulla smycken till sjukhuset. Sjukhuset har begränsade möjligheter att förvara dina värdesaker.