Inför ditt besök
För att du så enkelt som möjligt ska hitta till sjukhuset finns det kartor över sjukhusområdena och parkeringsplatserna i Borås och Skene
Du som har en bokad tid kan checka in och betala ditt besök via din mobiltelefon.
Logga in på vgregion.se/checkin
Information om hur du checkar in ditt besök själv
- Kallelsen
- Fotolegitimation
- Eventuell medicinlista
- Högkostnads- eller frikort
- Ifylld hälsodeklaration om du fick en sådan med kallelsen
Besökstider
Besökstid på vårdavdelningar är klockan 13.00–19.00 eller efter överenskommelse. För att värna om en lugn vårdmiljö har personalen rätt att begränsa antalet besökare. Vår grundprincip är max tre besökare.
Det finns flera olika patientavgifter. För besök och behandlingar på dagtid gäller högkostnadsskydd. All sjukvård för barn och ungdomar upp till 20 år är gratis, med undantag av hälsovård, vissa vacciner och vissa intyg. Vi ser helst att du betalar med betalkort.
Avgift när man ligger inne på vårdavdelning
När man är inlagd på sjukhus betalar man en avgift per dygn, som betalas i efterskott genom att sjukhuset skickar hem en räkning på post. Också för inneliggande vård finns regler om högkostnadsskydd.
Avgift vid besök på mottagningar
Patientavgiften kan betalas kontant, med betalkort eller via faktura. Vi uppskattar betalning med kort framför sedlar, bland annat av säkerhetsskäl för personalen i kassorna.
Avgift när ambulanspersonal utför vårdinsats på plats
En patientavgift tas ut då ambulanspersonal utför vårdinsats på plats. Avgift tas inte ut för patient som av ambulanspersonal aktivt hänvisas till vårdinrättning. Patientavgift tas inte heller ut när annat vårdteam i direktanslutning tar över vårdansvaret, t.ex. mobil närsjukvård.
Patientavgifter och högkostnadsskydd för sjukvård i Västra Götalandsregionen
Faktura frågor
Har du frågor om sista betaldag eller önskar kvitto för betald faktura, kontakta regionens fakturaservice.
VGRS fakturaservice
Öppettider Måndag-fredag, klockan 09.00-12.00
Telefonnummer 010-441 04 00
E-post samlingsfakturaenheten@vgregion.se
Har du frågor som gäller vad du debiterats för, kontakta den avdelning eller mottagning du besökt.
Kontaktuppgifter till vården
Ett digitalt vårdmöte fungerar precis som ett vanligt besök, med skillnaden att du inte behöver åka till mottagningen för att träffa din vårdgivare, utan kan göra det via ett videosamtal på din mobil, surfplatta eller dator.
På många av våra mottagningar finns också möjlighet att göra sitt vårdmöte digitalt, via ett videomöte.
Råd om hur föräldrar och barn kan förbereda sig inför undersökningar och behandlingar.
Förbereda barn för besök i vården på 1177 Vårdguiden
För att skydda patienter, besökare och medarbetare finns några gemensamma
regler som vi ber dig som besöker sjukhusområdet att ta hänsyn till. Bland annat ber vi dig att inte använda starka dofter och att inte röka på sjukhusområdet. Vi har nolltollerans mot hot, våld och droger.
I Tillgänglighetsdatabasen (TD) finns information om den fysiska tillgängligheten i sjukhusets lokaler. Det utgår ifrån fem olika områden; svårt att höra, svårt att se, svårt att röra sig, svårt att tåla vissa ämnen, svårt att bearbeta, tolka och förmedla information.
Sök efter din avdelning eller mottagning i TD
Om du har haft kostnader för din resa till och från sjukhuset har du rätt till delvis ersättning av den. En del av kostnaden får du stå för själv beroende på färdsätt. Den kallas egenavgift. Om ditt hälsotillstånd kräver att du måste åka taxi eller specialfordon krävs ett intyg från sjukhuset.
När du ska resa hem från vårdavdelningen hjälper personalen dig med att beställa lämplig transport. Du kan också beställa resan själv men tänk på att det finns vissa regler, till exempel att resan måste beställas minst en dag i förväg om din vistelse på sjukhuset var planerad och inte akut.
Regler om sjukresor i Västra Götalandsregionen
Meddela oss i god tid om du behöver hjälp med tolkning. Kontakta i så fall den avdelning eller mottagning du ska till, enligt uppgifter på kallelsen. På 1177.se kan du läsa mer om rätten till tolk vid ditt besök eller din vistelse på sjukhuset.
Hjälp oss att hjälpa dig att komma ihåg ditt besök hos oss! Anslut dig till vår tjänst för SMS-påminnelse.
Om du vårdats på sjukhus eller annan vårdinrättning utomlands de senaste 12 månaderna är det viktigt att du informerar oss om detta. Kontakta den avdelning eller mottagning dit du är kallad.
Kontaktuppgifter till vården
Din delaktighet är viktig för att vi ska kunna uppnå en säker och god vård. Vi vill gärna att du hör av dig till oss om dina erfarenheter och synpunkter. Om något felaktigt har inträffat så är vi skyldiga att utreda det.
Lämna dina synpunkter på vården
Om du som varit inneliggande patient i Borås har glömt kvar något på avdelningen, så försöker vi nå dig eller någon närstående. Om vi inte lyckas med det lämnar vi det kvarglömda till receptionen i huvudentrén. Har du varit på akuten vänd dig dit i första hand, det kvarglömda finns där i en månad. Efter en vecka lämnar receptionen värdesaker till polisens hittegodsavdelning. Kläder sparas i tre månader, därefter slängs de.
Kontakt
SÄS reception
Telefonnummer 033 - 616 1284
Öppettider Måndag-fredag, klockan 07.00-16.00
Vårdenheterna i Skene behåller kvarglömda värdesaker i några veckor, därefter lämnas de till polisen. Kläder och andra föremål sparas på avdelningarna under en begränsad tid.