Denna webbplats använder teknik som troligen inte stöds i din webbläsare, därför kan vissa saker se konstiga ut eller inte fungera. Vi rekommenderar att du byter till en modern webbläsare istället.
Gå direkt till huvudinnehållet

Förändringar på SÄS pga pandemin covid-19. Läs mer på SÄS sida om covid-19 

Digitala vårdmöten

Läkare och patient i digitalt vårdmöte

Ett digitalt vårdmöte fungerar precis som ett vanligt besök, med skillnaden att du inte behöver åka till mottagningen för att träffa din vårdgivare, utan kan göra det via ett videosamtal på din mobil, surfplatta eller dator.

Vill du ses i ett digitalt vårdmöte?

Digitala vårdmöten införs nu på flesta av sjukhusets mottagningar. Kontakta din mottagning och berätta att du är intresserad av digitala vårdmöten. Din vårdgivare gör en bedömning om ett digitalt vårdmöte kan ersätta ditt besök på sjukhuset.

När du har fått kallelse till ett digitalt vårdmöte

För att genomföra ett digitalt vårdmöte behöver du följande utrustning:

  • mobiltelefon, surfplatta eller dator med tillgång till kamera
  • internet med bra uppkoppling, du behöver minst 2 Mbit/s för ett bra videomöte
  • kontrollera gärna att du har bra uppkoppling via www.bredbandskollen.se
  • en lugn avskild plats där du inte riskerar att bli störd av någon eller något
  • headset rekommenderas för bästa ljud
  • Mobilt BankID som du beställer från din bank

Anslut via mobil enhet (smartphone eller surfplatta)

  • Följ länken du fått i sms från Mitt vårdmöte
  • Installera appen från Google Play eller Appstore
  • Följ de anvisningar du får under installationen
  • Logga in med Mobilt BankID
  • Starta appen och välj ”Mina ärenden”
  • Loggar du in till ett uppföljande videomöte kommer du direkt till din mottagning och väljer ”Mina sidor” och ”Mina ärenden”
  • Klicka på ”Gå till besök”. Fungerar tidigast 15 minuter före mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare

Se film om hur du ansluter till ett förbokat möte via mobil enhet:  https://vimeo.com/398186293

Om du ansluter via dator:

  • Vid anslutning via dator måste du ha tillgång till webbläsaren Google Chrome, Microsoft Edge eller Mozilla Firefox.
  • I mejlet från vårdgivaren får du en länk till Mitt vårdmöte
  • Följ instruktion för registrering och test av teknik
  • Klicka på "Gå till besök". Fungerar tidigast 15 min för mötet. Invänta samtal/påringning från din vårdgivare
  • Har du pågående ärenden når du även Mitt vårdmöte via webbadress: https://mittvardmote.vgregion.se/mittvardmote/
  • gör inställning av ljud och mikrofon

Viktigt att tänka på

Om du byter mobilnummer eller mejladress måste du registrera det nya mobilnumret eller mejladressen under din profil i appen.

Om du har problem med anslutningen via mobil enhet

Om du har problem med anslutningen till mötet, prova följande åtgärder:

  •  gå ur appen och starta om appen
  •  söka dig till en plats för bättre mottagning
  •  ansluta dig till ett stabilt Wi-Fi-nätverk eller använda mobildata (3G-4G nät)

Sms-påminnelser

Du kommer att få sms-påminnelser om att du har ett bokat videomöte.

Betalning 

Betalning för digitala vårdmötet sker med faktura. Är du under 20 år är mötet avgiftsfritt.

Återbud

Om du inte kan genomföra det digitala vårdmötet ska du lämna återbud senast 24 timmar före den avtalade tiden till din mottagning. Du får betala ordinarie patientavgift om du inte avbokar det digitala vårdmötet. Frikort gäller inte som betalning för uteblivet digitalt vårdmöte.

Senast uppdaterad: 2020-11-24 13:47