Kontakt och rådgivning
När du blir sjuk, skadar dig eller behöver råd om din hälsa får du snabbare hjälp om du kommer till rätt plats i vården. 1177, vårdcentraler och sjukhus har olika uppdrag för att du som patient ska få vård på bästa sätt.
1177 – tryggt om din hälsa och vård
På 1177.se får du råd om hälsa och information om sjukdomar. Logga in för att läsa din journal och göra dina vårdärenden.
Ring telefonnummer 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Samtalet kostar som ett vanligt lokalsamtal. Erfarna sjuksköterskor svarar på frågor om sjukdom och hälsa och hänvisar dig vidare om det behövs.
Vid sjukdom - kontakta din vårdcentral
I första hand ska du vända dig till din vårdcentral om du blir sjuk, skadar dig eller mår psykiskt dåligt. Om du inte vet vilken vårdcentral du tillhör eller om du vill byta vårdcentral finns kontaktuppgifter till alla vårdcentraler på 1177.se.
Sjuk kväll eller helg - kontakta Borås jourcentral
För dig som blir sjuk eller skadad på kvällar och helger har Västra Götalandsregionen flera jourcentraler, med personal från närhälsans vårdcentraler. Där hjälper vi dig med akuta besvär som inte kan vänta tills vårdcentralen öppnar igen. Jourcentralerna inom SÄS område finns i Borås.
Vid nödsituationer - ring 112
Ring akutnumret 112 för att larma ambulans vid svåra olycksfall eller mycket allvarlig sjukdom, ex. stora blödningar, benbrott, akuta andningssvårigheter och bröstsmärtor. Den medicinska bedömningen avgör hur snabbt en patient får träffa läkare för fortsatt undersökning, övervakning och behandling.
Akutmottagningar på SÄS
Föda barn
Ring alltid förlossningsavdelningen innan du åker in till sjukhuset. Förlossningsavdelningen tar även hand om akuta sjukdomstillstånd från 22 fulla graviditetsveckor. Före 22 fulla graviditetsveckor ska du ringa till sjukvårdsupplysningen på telefonnummer 1177.
Avdelningar och mottagningar
Hitta kontaktuppgifter och information om SÄS olika avdelningar och mottagningar.
Sjukhus och organisation
Kontaktuppgifter till SÄS Borås och SÄS Skene växel samt sjukhusets verksamhetsområden, ledning och administration och politisk styrelse.
Egenremiss till specialistvård på sjukhus
För att få specialistvård på sjukhus krävs ett medicinskt underlag. I första hand ska det vara genom en remiss från läkare på den vårdcentral du tillhör. Det är också möjligt att göra en så kallad egen vårdbegäran (egenremiss).
Egenremiss via 1177
För att skicka in en egenremiss till någon av SÄS mottagningar besök webbsidan för den mottagning som remissen berör. Överst till vänster finns länkar till 1177 e-tjänster, välj egenremiss, logga in och fyll i formuläret.
En läkare bedömer om du har behov av specialistvård och tar ställning till vilken medicinsk prioritering du ska få, det vill säga hur snart du ska få tid för besök.
SÄS avdelningar och mottagningar
Egenremiss via blankett
Blanketten för egenremiss ska enbart användas av vårdsökande som inte har möjlighet att använda de formulär som finns via 1177 e-tjänster. Blanketten sänds till den mottagning det berör. Adressen till Södra Älvsborgs Sjukhus hittar du längst ned på webbsidan.
Läkemedelsinformation
På FASS samlas läkemedelsinformation för dig som är patient.
Information på andra språk
Ingång för patientinformation på andra språk på 1177.se.
Healthcare information in other languages