Mat för läkning och återhämtning

Vid sjukdom behöver kroppen tillräckligt med näring för att återhämta sig. Samtidigt är det vanligt att tappa aptiten när man är sjuk eller skadad. Här är några råd på hur man kan få i sig tillräckligt med mat, och tips på efterrätter och mellanmål.

Vid nedsatt aptit

Ät 5-6 gånger per dag. Lite åt gången är lättare. Välj standardprodukter och tillsätt gärna extra smör/grädde/olja i maten. Drick gärna mer energirik dryck såsom mjölk, juice, saft och lättöl. Ät efterrätt varje dag.

Vid illamående

Ät lite och ofta. Undvik stora måltider. Kalla rätter tolereras oftast bättre än varma. Drick klara drycker (juice, saft, lättöl). Salt kan dämpa illamående. Pröva t ex salta kex, sill, kaviar, inlagd gurka. Undvik matos, vädra ofta!

Svårt att tugga eller svälja

Välj lättuggad mat, till exempel potatismos, fisk, köttfärs, ägg, soppa, kräm, gröt, välling, yoghurt, mjukt bröd utan kanter, konserverad eller mogen frukt. Se även råd vid nedsatt aptit.

Mellanmål och kvällsmål

Mellanmål är speciellt viktigt för dig som äter små portioner. Det finns många bra produkter att köpa i affären eller göra själv hemma. Här är några tips och förslag på mellanmål och kvällsmat som passar de flesta som har svårt att äta av något skäl.

  • Smörgås med smör och pålägg
  •  Frukt eller fruktsallad
  • Fil eller yoghurt med flingor
  • Fil eller yoghurt med krossade pepparkakor
  • Kräm med mjölk eller gräddmjölk
  • Fruktyoghurt
  • Risifrutti eller Mannafrutti
  • Skorpor och kex med smör och ost
  • Småkakor, kaffebröd
  • Gräddglass
  • Konserverad frukt eller bär med grädde eller glass
  • Fruktsoppa med mandelbiskvier eller grädde
  • Nypon- eller blåbärssoppa med keso, glass eller grädde
  • Äppelmos blandat med vispgrädde
  • Ägghalva med kaviar
  • Chokladdryck med vispgrädde
  • Ostkaka med sylt
  • Efterrättspuddingar 
Senast uppdaterad: 2017-10-18 12:34