Processorienterat sjukhus

 

En process kan beskrivas som "vägen genom sjukhuset för en patientgrupp"

För att skapa förutsättningar för gränsöverskridande utveckling baserat på patientperspektiv, arbetar SÄS med patientprocesser för stora och komplexa sjukdomsgrupper som involverar flera kliniker.

En process kan förenklat beskrivas som "vägen genom sjukhuset för en patientgrupp". Våra processer kompletterar den traditionella klinik- och vårdenhetsorganisationen. 

Patientprocess utifrån diagnos eller symtom 

Vi har delat in våra patientprocesser utifrån diagnosgrupper eller symtom. För varje process har en erfaren specialistläkare, processledare, utsetts till att leda utvecklingen kliniköverskridande.

I sitt arbete har processledaren stöd av ett processteam, med alla kompetenser som samverkar runt patientgruppen.  Varje processteam arbetar med att utveckling av medicinsk kvalitet, patientsäkerhet, flöden och patentupplevd kvalitet. 

Processekreterare ger administrativt stöd till processledare och huvudprocessägare.  I det dagliga patientarbetet tillämpas processtyrning framför allt genom användning av så kallad standardvårdplan.

Resultatuppföljning och styrning

Processernas resultat och pågående aktiviteter visas i processvisualiseringen, vilket är ett tvåsidigt dokument som är publicerat på sjukhusets intranät och på processernas styrtavla.

Uppföljning av resultat sker vid processledningsgruppsmöten med processledare, verksamhetschefer från berörda kliniker och sjukhusledningen. Vid dessa möten tar man beslut om målnivåer och arbetsfördelning  för att nå uppsatta mål.

Broschyr

Broschyr om sjukhusövergripande patientprocesser - blädderbar publikation

Webbsändning i Bambuser

Presentation av fem nya processer vid SÄS Forsknings- och kvalitetsdagar 2016

Processledning

Huvudprocessägare
Biträdande sjukhusdirektör
Kaarina Sundelin
Suzanne Guregård

Utvecklingschef
Peter Häyhänen

Kontakt

Peter Häyhänen, utvecklingschef

E-post
E-postadress

Senast uppdaterad: 2017-01-09 11:05