Hygienombud primärvård

Roller och ansvar

Verksamhetschefens ansvar för:

  • att utse hygienombud efter diskussion och beslut på arbetsplatsträff
  • att i samråd med hygienombudet besluta om att avsätta tillräcklig tid för utbildningsinsatser i personalgruppen och för att genomföra de
    övriga uppgifter som hygienombudet ansvarar för

Hygienombudets roll och ansvar (pdf)

Hygienombudets ansvar:

  • att vara verksamhetens stöd i arbetet med vårdhygieniska frågor
  • att informera ny personal om vårdhygieniska rutiner
  • att fördjupa sina kunskaper genom utbildning och förmedla dem till medarbetarna
  • att stödja och inspirera medarbetarna att arbeta med kvalitetssäkring och förändringarbete inom det vårdhygieniska området
  • att regelbundet gå igenom med övrig personal på enheten vad basala hygienrutiner innebär och hur de tillämpas
  • att vara delaktig i självskattningar gällande följsamheten till basala hygienrutiner och klädregler
  • att bistå verksamhetschef vid analys av resultatet av följsamhetsmätningar. Vara behjälplig att identifiera förbättringsområden och initiera lämpliga insatser
  • att avsätta tid för hygienarbete i samarbete med chefen
  • att vara länken mellan den vårdhygieniska enheten och verksamheten
  • att delta vid hygienombudsträffar

Vårdhygiens ansvar:

  • Målsättning från Vårdhygien är att kontinuerligt ordna utbildningstillfällen 2 gånger/år
  • Vårdhygien kan också vara behjälpliga med utbildning/information imindre grupper, t ex enhetsnivå

Anmälan till hygienombud görs via formuläret (formulär)

Senast uppdaterad: 2016-07-11 15:49